tiistaina, kesäkuuta 29, 2021

Raudaskylän historiaa tarinoina: Osa 13 - Kurunperä

Kurunperää sellaisena kuin minä sen muistan

Kurunperä eli virallisesti Maijan-Kurunperä kuten kartoissa lukee, on osa Löytynperää, joka taas kuuluu Raudaskylään. Tuo Maija lienee tullut Kurun"alkuasukkaan"mukaan.
Oikeastaan voisi sanoa,että alue aikaa Ilon Urhon talosta ja Löytylle päin se rajoittuu metsään ja peltoon. Näin olen ajatellut. Urhon talo rajana, koska se oli Kariperää kohden mentäessä jostakin syystä viimeinen talo, josta käytiin Löytyllä koulussa. En tiedä, miksi raja oli vedetty juuri siihen vaikka vieressä oli toinenkin talo... oliko aikoinaan asukkaiden toivomus... Kariperältä käytiin koulussa Raudaskylällä.
Ilon Urhon ja Notkon taloista olenkin jo edellä kertonut, samoin omasta kodistani, Leppäniemestä, josta varmaan eniten ja myös tämän jälkeen.
Kurussa asuivat Kalle ja Anni. Heillä oli yksi minua vanhempi tytär. Kerran oli ehkä joku koira tuonut metalliastian meidän pihalle. Ajattelin poiketa naapurissa,josko se olisi heidän. Kun pääsin sisälle, Anni otti kahvipannun aikomuksena keittää vieraalle kahvit. Kalle hetken katsoi pannua ja sanoi:
- Keitä pikkupannulla!!!
- Minä keitän millä minä haluan!!!
Monet muistavat Kallen hyvin tarkkana ja säästäväisenä.
Jatketaanpa seuraavalla kerralla seuraavasta talosta😀

Tarinan kirjoittaja: Reino Marjakangas

Ei kommentteja: